Smar do łożysk utrzymuje łożysko w dobrej formie. Zapobiegają tarciu metalu o metal. Zapobiega szybkiemu zużyciu się łożyska oraz korozji. Istnieje obecnie bardzo wiele rodzajów smarów.
Wybór odpowiedniego smaru zależny jest przede wszystkim od prędkości z jaką pracuje łożysko oraz temperatury roboczej. Weźmy pod uwagę również drgania i obciążenia. Najlepiej używać minimalnej ilość smarów potrzebnej do odpowiedniej pracy łożyska.
Jeżeli mają również uszczelniać lub oziębiać łożysko, to należy się nad tym zastanowić przy wyborze smaru.
Te pracujące na łożysku stopniowo tracą swoje unikatowe właściwości. Smar należy regularnie wymieniać lub uzupełniać. To zalecenie dotyczy jedynie łożysk nieuszczelnionych. Łożysko z uszczelnieniami kauczukowymi są fabrycznie wypełnione smarem.
Smar do maszyn musi chronić podzespoły oraz urządzenia. Taki smar nie może zawierać toksycznych związków chemicznych. Smary muszą być odporne na wilgoć, obciążenia mechaniczne i być stabilne mechanicznie.
Smary gwarantują sprawną i niezawodną pracę maszyn, dlatego nie warto na nich oszczędzać. Najlepiej zapytać sprzedawcę o odpowiednie parametry smaru.