Łożysko to dzisiaj jeden z najczęściej stosowanych elementów w maszynach. Pozwala ono na swobodą pracę wałków różnego rodzaju oraz innych elementów, które są obrotowe. Jednym z najbardziej popularnych miejsc, gdzie możemy znaleźć łożysko to koło naszego samochodu. Kiedy zachodzi potrzeba wymiany łożyska należy zastosować specjalny przyrząd.

Jak wygląda i jak się używa ściągacza do łożysk stożkowych?

Popularne łożysko, które dziś stosujemy w mechanice to łożysko stożkowe. Zbudowane ono jest w taki sposób, że w środku znajduje się koszyczek w którym umiejscowione są rolki o kształcie ściętych stożków. Całość zamknięta po obwodzie jest w bieżni, która współpracuje z elementem maszyny, którym jest najczęściej obudowa. Ściągacz do łożysk stożkowych to po prostu mechanizm śrubowy, który wykorzystuje siłę ludzkich mięśni lub ciecz hydrauliczną. W klasycznym rozwiązaniu mamy bowiem zazwyczaj trzy uchwyty które mocujemy na nieruchomej części oraz specjalny pierścień, który mocowany jest na łożysku. Połączony on jest za pomocą przekładni śrubowej z rączką którą możemy kręcić. Pierścień wbija się w łożysko i działa siłą naszych mięśni poprzez obrót rączki na bieżnie łożyska. Powoduje ono jego wypchnięcie czyli demontaż. Warto tutaj zwrócić uwagę, że łożysko montowane jest w otworze na wcisk. Oznacza to, że jego zewnętrzna średnica jest nieco większa nić średnica otworu, w którym się znajduje. Montaż wykonywany jest przy użyciu większej siły a pomocą prasy hydraulicznej. Demontaż więc, poprzez wypchnięcie łożyska z otworu wymaga użycia większej siły, która musi być tylko i wyłącznie przyłożona do bieżni łożyska, aby go nie uszkodzić. W celu zwiększenia komfortu pracy operatora ściągacza, zamiast przekładni śrubowej, często stosuje się rozwiązanie hydrauliczne. Pierścień ściągacza jest więc wciskany przez prasę hydrauliczną i jego siła demontażu generowana jest poprzez płyn hydrauliczny. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie stosowane w warsztatach, gdzie demontaż łożysk wykonuje się każdego dnia.