Sprzęgła to bardzo ważny element każdej maszyny i pojazdu silnikowego. Sprzęgło stosuje się w budowie maszyn do przekazywania momentu obrotowego. Dzięki niego łączą się dwa niezależnie obrotowo osadzone wały, aby przenieść moment obrotowy, Występują dwa wały napędowy i bierny.
Człon czynny jest umieszczony na wale napędzającym, członu biernego umieszczonego na wale napędzanym oraz części łączących. Łączy je jedna albo więcej części albo czynnik. Czynnik występuje jedynie w sprzęgle hydrokinetycznym.
Pozwalają na wykonywanie silników, zespołów układu napędowego, mechanizmów roboczych jako pojedynczych urządzeń, następnie montowanych ze sobą. Spełniają również wiele innych funkcji.
Ze względu na sposób łączenia członów możemy podzielić na nierozłączne i rozłączne.
Natomiast sprzęgło jednokierunkowe, dzięki połączeniu tarciowemu przekazuje albo wspomaga moment obrotowy w jednym kierunku. Gdy zostaje zmieniony kierunek, to połączone elementy się rozłączają w przeciwnym kierunku.
Sprzęgło jednokierunkowe jest traktowane jako element taktujący, aby zmienić ruch oscylujący lub do blokady ruchu powrotnego.
Jednokierunkowe stosowane są również do rozłączania napędu po uzyskaniu określonej prędkości.
Dzielimy na je: wałeczkowo-kulkowe, kulkowe, wałeczkowe, igiełkowe. Dobór odpowiedniego sprzęgła jest uzależniony od warunków pracy.