Łożyska stożkowe są to łożyska toczne, w których elementy toczne, które mają zazwyczaj kształt stożków ściętych, poruszają się po bieżni, która także jest stożkiem. Wynalazł je i opatentował w 1848 roku Amerykanin Henry Timken. znajdują one zastosowanie wszędzie tam, gdzie na wałach występują siły promieniowe oraz znaczne siły osiowe, których nie są w stanie przenieść łożyska kulkowe.

Łożysko stożkowe jest to typowe łożysko dzielone co oznacza, że każdy z pierścieni łożyska oraz koszyk z elementami tocznymi można od siebie oddzielić bez użycia większej siły. Z tego to powodu, po zamontowaniu łożyska na wale musi być one wciąż obciążone spoczynkową siłą osiową. Łożysko stożkowe posiada specyficzną, dzieloną konstrukcję i nie jest produkowane z wbudowanymi uszczelnieniami. Aby więc zapewnić mu odpowiednie smarowanie należy instalować je w specjalnych oprawach łożyskowych lub zamkniętych komorach łożyskowych.