Pasy napędowe to płaskie pasy gumowe wzmacniane drutem stalowym lub pasem skórzanym. Służy do przenoszenia napędu z koła pasowego napędzanego przez koło pasowe, napędzane przez przekładnię pasową.
W pojazdach silnikowych pasem napędowym jest pasek klinowy. Pasy klinowe stosowane są w przekładni pasowej klinowej. Charakteryzują się trapezowym przekrojem i są znormalizowane. Składają się z warstwy nośnej, warstwy podatnej oraz warstwy tkaninowo-gumowej. Pasek jest owinięty zwulkanizowaną taśmą płócienną lub kordową. Pasy mają dużą wytrzymałość i dobrą przyczepność, a przy tym są giętkie. W paskach klinowych ważne są trzy wymiary: długość, szerokość oraz szerokość skuteczna.
W samochodzie za pomocą pasków klinowych napędzana jest pompa wodna, pompa wspomagania układu kierowniczego, alternator oraz sprężarka.
Natomiast łańcuchy napędowe służą do przenoszenia napędu. Powinny być wytrzymałe i niezawodne. Wyróżniamy następujące rodzaje łańcuchów napędowych: drabinkowe, płytkowe i pierścieniowe. Łańcuchy drabinkowe stanowią cięgna dźwigowe najczęściej. Wybierając część patrz na jej wysoką jakość.