Najbardziej istotną sprawą w budowie łożysk wahliwych kulkowych są dwa rzędy takich samych kulek oraz wspólna kulista bieżnia znajdująca się na pierścieniu zewnętrznym. Łożyska wahliwe są niewrażliwe na niewspółosiowość kątową wału względem oprawy. Generują one niższe tarcie aniżeli łożyska innych typów. Zapewnia to niższą temperaturę roboczą, nawet gdy prędkość pracy jest o wiele większa.

Wśród łożysk kulkowych można rozróżnić trzy zasadnicze podtypy, zależnie od ich budowy i wyglądu. Są to po pierwsze łożyska kulkowe o konstrukcji podstawowej, po drugie – łożyska posiadające szeroki pierścień wewnętrzny, po trzecie natomiast – łożyska uszczelnione. Te ostatnie mają uszczelnienia stykowe z obu stron. Są one nasmarowane na cały czas swojego działania i nie potrzebują dosmarowywania czy też mycia, przez co nazywane bywają bezobsługowymi. Smary jakich używa się do uszczelnienia są antykorozyjne.